Nastáva čas prezúvania pneumatík. Neriskujte dojazďovanie zimných plášťov v lete

Nastáva čas prezúvania pneumatík. Neriskujte dojazďovanie zimných plášťov v lete

|

S nástupom jari neprichádzajú len dlhšie slnečné dni, ale aj dôležité obdobie v kalendároch motoristov. S teplejším počasím prestáva platiť nariadenie o povinnom používaní zimných pneumatík v zákonom daných prípadoch – súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza na vozovke.

  • Povinnosť používať zimné pneumatiky v prípadoch daných legislatívou s nástupom teplejšieho jarného počasia končí a začalo obdobie prezúvania na letné plášte. Kvôli novému koronavírusu má však tohtoročná sezóna pomalší nástup
  • Slovenskí vodiči majú k prezúvaniu zodpovedný prístup, až 95 % opýtaných mení pneumatiky pred ďalšou sezónou, 5 % vodičov praktizuje tzv. „dojazdenie“ pneumatík
  • Väčšina tuzemských motoristov prezúva v pneuservisoch, tie sú v prevádzke v špeciálnom režime aj počas súčasných obmedzení

Bratislava, 15. apríla 2020 – S nástupom jari neprichádzajú len dlhšie slnečné dni, ale aj dôležité obdobie v kalendároch motoristov. S teplejším počasím prestáva platiť nariadenie o povinnom používaní zimných pneumatík v zákonom daných prípadoch – súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza na vozovke. Podľa prieskumov spoločnosti Continental z minulých rokov sa slovenskí vodiči správajú zodpovedne a s výmenou obutia čakajú na priaznivé počasie. Stále sa však nájdu takí, ktorí v lete "dojazďujú" zimné plášte.*

Priemerný slovenský vodič najazdí za rok približne 15 000 kilometrov, z toho väčšia porcia pripadá na letnú sezónu, ktorá je dlhšia. Tento rok však bude nájazd vodičov nižší kvôli pandémii nového koronavírusu a opatreniam, ktoré obmedzujú cestovanie. Postupne bude dochádzať k zmierňovaniu nariadení a motoristi budú môcť opäť vyraziť na cesty.

Slovenskí vodiči si pri prezúvaní zo zimných pneumatík na letné počínajú zodpovedne a s výmenou plášťov čakajú až na dobré počasie. Aj napriek tomu z prieskumu spoločnosti Continental vyplýva, že motoristi sú v tomto ohľade dôslednejší pred zimou, keďže žiadny z opýtaných motoristov neuviedol, že by používal letné pneumatiky po celý rok. Na počiatku letnej sezóny však mnoho šoférov váha a premýšľa, ako ušetriť za prezutie a za ďalšiu sadu plášťov, a to i napriek tomu, že najazdia proporčne omnoho viac kilometrov než v zime. To potvrdzujú aj výsledky prieskumu, podľa ktorého volí správne letné obutie o 5 percent menej majiteľov vozidiel.

Kompromis – celoročné pneumatiky

Podľa uvedených dát z prieskumu sa nájdu Slováci, ktorí praktizujú tzv. „dojazďovanie“, kedy jazdia aj v lete na zimných pneumatikách, čím môžu riskovať nielen svoju bezpečnosť, ale ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky. Dojazďovanie je veľmi obľúbené u vodičov, ktorých zimné pneumatiky majú dezén menší ako 3 milimetre a nemôžu ich tak použiť cez ďalšiu zimnú sezónu.

Zákon síce používanie zimných pneumatík v letnej sezóne nenakazuje, z hľadiska bezpečnosti môže byť však jazda na nevhodných plášťoch riziková, pretože zimné plášte sú konštruované na jazdu v nižších teplotách a ich vlastnosti nie sú v lete optimálne, čo potvrdzujú aj odborníci.

"Jazda na zimných pneumatikách mimo zimné obdobie vyžaduje zvýšenú opatrnosť. Zimné pneumatiky jednoducho nie sú konštruované na jazdu v letných podmienkach. Na zimných plášťoch v lete musia vodiči počítať s dlhšou brzdnou dráhou, s horším bočným vedením aj s vyššou hlučnosťou. Preto odporúčame všetkým vodičom, aby v lete skutočne používali letné plášte. Ak chcú iné riešenie, na trhu sú aj celoročné pneumatiky, ktoré sú pre použitie v lete jednoznačne vhodnejšie ako plášte zimné," nabáda Aleš Langer z oddelenia Technického zákazníckeho servisu Barum Continental.

Práve celoročné pneumatiky sú vhodným riešením pre vodičov, ktorí najazdia menej kilometrov, necestujú v extrémnych podmienkach a absolvujú len krátke vzdialenosti. Univerzálne plášte sú u slovenských vodičov stále obľúbenejšie vďaka zlepšeným jazdným vlastnostiam a bezpečnosti, ak ich porovnáme s celoročnými plášťami v minulosti. K ich výhodám patrí aj časová a finančná úspora. Vodiči však nesmú zabúdať, že ide stále o kompromisné riešenie. Tým, ktorí cestujú viac, odborníci radia prezuť na letné plášte.

Správne načasované prezúvanie

Dôležité je tiež načasovanie prezúvania. Vzhľadom na našu legislatívu sa oplatí sledovať hlavne vývoj počasia. "Dlhodobo motoristom radíme, aby sa riadili „pravidlom“ 7 ° C a prezúvali až vo chvíli, kedy sa teploty ani v nočných hodinách dlhodobo nedostávajú pod sedem stupňov. Letné a zimné pneumatiky sú totiž vyrobené z rozdielnych zmesí, líšia sa aj konštrukciou a reagujú rozdielne pri rôznych teplotách. Pozorujeme, že túto prax dodržiava čoraz väčšie percento vodičov, čo kvitujeme s radosťou," hovorí Aleš Langer.

Mnoho vodičov si pneumatiky prezúva doma, mnoho motoristov sa však spolieha na služby pneuservisov. To môže v súčasnej dobe, kedy na území Slovenskej republiky platia kvôli pandémii koronavírusu sprísnené opatrenia, priniesť určité obmedzenia. Pneuservisy sú však otvorené a aj naďalej môžu poskytovať svoje služby, musia ale dodržiavať špeciálne opatrenia, ktoré minimalizujú kontakt s klientmi.

"Z prieskumov vieme, že vodiči sa radi starajú o svoje vozidlá sami. Všetkým motoristom napriek tomu odporúčame, aby po každom prezutí navštívili odborníkov za účelom vyváženia pneumatík a nastavenia geometrie kolies, čo zvyšuje bezpečnosť aj životnosť obutia," dodáva Aleš Langer.

 

* Prieskum agentúry STEM / MARK, zadaný spoločnosťou Continental Barum s.r.o., vykonaný v období 7. - 14. 9. 2018 u 500 vodičov na Slovensku starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom aute.