Matador odporúča: nepodceňujte prípravu pred cestou ani pri dovolenke na Slovensku

Matador odporúča: nepodceňujte prípravu pred cestou ani pri dovolenke na Slovensku

|

V tomto roku bude vo svojej krajine tráviť letnú dovolenku väčší počet Slovákov než obvykle. V exkluzívnom prieskume, ktorý prebehol na sociálnych sieťach spoločnosti Continental, 75 % respondentov uviedlo, že toto leto plánuje dovolenku na Slovensku*

  • V tomto roku bude vo svojej krajine tráviť letnú dovolenku väčší počet Slovákov než obvykle. V exkluzívnom prieskume, ktorý prebehol na sociálnych sieťach spoločnosti Continental, 75 % respondentov uviedlo, že toto leto plánuje dovolenku na Slovensku*
  • Napriek tomu nie je bezpečné podceňovať prípravu pred odjazdom a je treba skontrolovať technický stav vozidla aj pneumatík. U plášťov overiť hĺbku dezénu, viditeľné poškodenia a nezabudnúť ani na tlak
  • Podľa prieskumu malo ešte na konci mája viac než 26 % respondentov zimné plášte. Pri letnom cestovaní sa však neodporúča „zjazdenie“ zimných pneumatík, ktoré majú pri vysokých teplotách horšie jazdné vlastnosti
  •  Aj na kratších cestách môže dôjsť k nepríjemnostiam, preto je dôležité skontrolovať rezervnú pneumatiku alebo sa ubezpečiť, že sa v aute nachádza sada na opravu plášťov


Koronakríza sa dotkla mnohých činností a obmedzila aj možnosti cestovania. Desiatym júnom sa skončila povinnosť štátnej karantény a eKarantény a začína voľný režim pre 19 krajín. Hranice sa naplno otvárajú pre prichádzajúcich napríklad z Česka, Nemecka, Chorvátska, Bulharska a ďalších. Mnoho Slovákov plánuje stráviť tento rok dovolenku doma či v ostatných krajinách, kde bude možné vycestovať hlavne autom, aj keď za určitých podmienok. O to nutnejšie bude práve cestovanie autom na mimoriadne dlhé vzdialenosti. Je faktom, že budú fungovať aj niektoré letecké trasy, ale v istých obmedzených režimoch. Ani kratšie cesty však nemôžu vodiči podceňovať a príprava vozidla by mala byť zrovnateľná ako napríklad s prípravou pred cestou do Talianska. Tradičná slovenská značka pneumatík Matador preto ponúka niekoľko rád, ako zvládnuť letné cestovanie bez zbytočných starostí a tipov na netradičné miesta, ktoré stoja za to vidieť.

Poctivá príprava sa vždy vyplatí

Pred odjazdom skontrolujte prevádzkové kvapaliny a vizuálne overte, či je vozidlo v poriadku. Začať môžete vodou do ostrekovača, ktorá ubúda najrýchlejšie. Pokiaľ viete, že pri letnej dovolenke najazdíte veľké množstvo kilometrov, je rovnako vhodné skontrolovať interval výmeny oleja, aby nedošlo k jeho prekročeniu. V lete je viac využívaná aj klimatizácia, jej základnú údržbu zvládnete aj doma. V prípade, že si nie ste istí, navštívte odborníkov v servise, ktorí vám radi pomôžu.

Zanedbať by ste nemali ani stav pneumatík. Z prieskumu spoločnosti Barum Continental vyplýva, že viac ako 26 % respondentov malo ešte na konci mája svoje vozidlo obuté na zimných plášťoch. Zimné pneumatiky však majú rozdielnu konštrukciu a ich použitie pri letných teplotách môže byť rizikové. "Pri jazde na zimných pneumatikách v lete musia vodiči počítať s dlhšou brzdnou dráhou a horším bočným vedením. Preto, ak sa v lete vodič rozhodne cestovať na zimných pneumatikách, odporúčame vzhľadom na bezpečnosť veľkú obozretnosť," uvádza Aleš Langer z oddelenia Technického zákazníckeho servisu Barum Continental.

Nemenej dôležitým faktorom je aj správny tlak plášťov. Odporúčaný tlak pneumatík majú autá väčšinou uvedený na viečku palivovej nádrže, prípadne na bočnom stĺpiku dverí. Podhustené plášte môžu pre vodičov predstavovať riziko, pretože môžu spôsobiť horšiu stabilitu vozidla a sú pri jazde viac namáhané, čo vedie ku kratšej životnosti pneumatiky. Ideálna, ale rozhodne nie je ani prehustená pneumatika, u ktorej dochádza k nerovnomernému zaťaženiu a tým pádom opäť ku kratšej životnosti. Vždy je nutné prispôsobiť tlak pneumatík zaťaženiu auta, ktoré je pri jazde na dovolenku obsadené väčším počtom osôb a nákladom. "Automobil na podhustených alebo prehustených pneumatikách je pri jazde horšie ovládateľný a zvyšuje sa aj pravdepodobnosť defektu. Naviac sa skracuje životnosť plášťov kvôli nadmernému zaťaženiu, a to až o polovicu. V neposlednom rade má tlak pneumatík vplyv aj na ekonomiku jazdy, pretože pri nesprávnom nahustení rastie spotreba," vysvetľuje Aleš Langer.


Kontrola správneho tlaku v pneumatike je pritom záležitosťou niekoľkých minút a zvládne ju takmer každý. Ak motorista nemá vlastné vybavenie, je možné využiť služby čerpacích staníc, na ktorých býva zapožičanie kompresora s tlakomerom štandardom alebo navštíviť profesionálov v špecializovaných servisoch.

Pre bezpečnú a bezproblémovú jazdu je vhodné skontrolovať aj hĺbku dezénu pneumatík. Podľa slovenskej legislatívy je minimálna hĺbka dezénu počas letnej sezóny 1, 6 milimetra. Odborníci zo spoločnosti Barum Continental však odporúčajú obozretnosť - najmä pri jazde v daždi na mokrom povrchu - už v prípade, že hĺbka dezénu letných plášťov klesne pod tri milimetre. Pri nižších hodnotách sa totiž predlžuje brzdná dráha a rastie riziko akvaplaningu, pretože pneumatiky nedokážu odvádzať dostatočné množstvo vody z dotykovej plochy medzi plášťom a vozovkou. "Brzdná dráha pri rýchlosti 80 kilometrov za hodinu môže byť pri pneumatikách s hĺbkou dezénu 1,6 milimetra dlhšia o viac než desať metrov oproti brzdnej dráhe na nových plášťoch," varuje Aleš Langer.


Pri predcestovnej kontrole nezabudnite na kontrolou hustenia rezervnej pneumatiky, prípadne sa ubezpečte, že máte sadu na opravu pneumatík, aby ste defekt mohli sami opraviť. V prípade, že máte obuté pneumatiky s technológiou „SSR Runflat“, dorazíte aj s drobným poškodením plášťa bezpečne do najbližšieho servisu.

Kam po Slovensku

Pri cestovaní po slovenských cestách môžete naraziť na rôzne zaujímavosti. Dobrým tipom na letný výlet môžu byť napríklad cesty k najkrajnejším bodom Slovenska, čo sa geografickej polohy týka.

Najsevernejší cíp nájdeme na Orave a tým je vrch Modralová, v niektorých mapách uvádzaná aj ako Beskydok. Východiskovým miestom je obec Oravská Polhora, odkiaľ vedie turistická značka až do Jaloveckého sedla. Najsevernejší bod Slovenska sa nachádza pred vrcholom v blízkosti hraničného kameňa 91/10, s výhľadom na poľskú stranu. Pokiaľ budete chcieť „dobyť“ miesto, ktoré leží najjužnejšie, musíte sa vydať nižšie do obce Patince v Nitrianskom kraji. Táto obec je zaujímavá tým, že neďaleko nej sa nachádzajú termálne vrty.

Zážitkom môže byť aj návšteva najzápadnejšieho či najvýchodnejšieho bodu Slovenskej republiky. Pokiaľ sa budete chcieť vydať k prvému z týchto miest, musíte zamieriť k obci Záhorská Ves, ktorá susedí s Rakúskom. Najvýchodnejší cíp sa skrýva v Bukovských vrchoch. Je ním vrch Kremenec, nachádzajúci sa v Národnom parku Poloniny. V prípade, že budete chcieť navštíviť všetky najkrajnejšie body Slovenska behom jednej cesty, čaká vás trasa dlhá viac než 1 000 kilometrov.

* Štatistické údaje pochádzajú z prieskumu spoločnosti Continental Barum s.r.o. na sociálnych sieťach, ktorý sa za účasti 675 respondentov uskutočnil v termíne 18. mája. až 1. júna