10 otázok o prevodových olejoch

10 otázok o prevodových olejoch

|

V tomto článku sa budeme venovať základným všeobecným informáciám o prevodových olejoch. Na rozdiel od motorových olejov, ktoré motoristi vymieňajú naozaj často sú tie prevodové tajomné aj pre skúsených. No nemuseli by.

1) Čo je skratka API GL a čo znamená?

API je skratkou pre Americký Petrolejársky Inštitút, GL je skratka pre Gear Lubricant (teda prevodové mazivo). Oleje GL majú svoje triedy:

API GL-1 Minerálny olej bez prísad,
API GL-2 Olej s nízkym obsahom prísad EP (Extreme Pressure) pre závitovkové prevody,
API GL-3 Olej s nízkym obsahem prísad EP pre rovné a špirálové súkolia,
API GL-4 Olej s nízkym EP, úroveň kvality MIL-L-2105 pre menej namáhané hypoidné prevody a manuálne prevodovky,
API GL-5 Vysoký obsah EP prísad, kvalita MIL-L-2105D, všetky hypoidné nápravové prevody a niektoré manuálne prevodovky,
API GL-6 Veľmi vysoký obsah EP prísad.


2) Je dôležté vyberať olej so správnou triedou API GL?

Ano, je. Výberom správnej výkonovej úrovne prevodového oleja zabezpečíte najlepšiu ochranu súčastí prevodovky proti opotrebeniu. A nie sú to len všeobecné reči z manuálu na používanie. Vývojári olejov trávia skúškami, testovaním a zlepšovaním vlastností olejov mnoho času a energie, nedodržaním odporúčaní hrubo porušíte vhodnosť, odolnosť a trvácnosť maziva v prevodovke. Pritom, po motore je to zväčša druhá najdrahšia časť auta.

3) Čo vyjadrujú rôzne triedy SAE?

SAE je skratkou pre americký Society of Automotive Engineers. Systém tried SAE určuje, či a ako je olej hustý, alebo riedky. Terminilogicky správne hovoríme o viskozite oleja. Viskozitné triedy prevodovkových olejov sú iné ako tých motorových, s ktorými sa vodiči stretávajú oveľa častejšie. Tu sú: SAE 75W, SAE 80W, SAE 85W, SAE 90, SAE 140, SAE 250. W v označení znamená vhodnosť použitia pre zimu (Winter), rovnako ako u motorových olejov.


 

4) Čo znamená skratka EP?

Z anglického Extreme Pressure, teda extrémny tlak sa viaže na aditívum použité v prevodových olejoch. Túto prísadu vyvinuli k zabráneniu kontaktu kov na kov medzi súčiastkami prevodov. Prísady EP sú spravidla na báze síry, alebo fosforu. Tieto zložky sa viažu ku kovovým povrchom a tam, kde sú miesta s extrémnymi tlakmi a teplotami. Vytvárajú ochranný povlak. Síra preto dodáva prevodovým olejom charakteristický zápach. 


5) Je vhodné syntetické a minerálne oleje zmiešať?

V zásade áno, no je nutné si uvedomiť, že existujú dva základné druhu prevodových olejov. PAO - polyalfaolefinové a PAG - polyalkylenglykolové. PAO sú vlastne človekom vyrábané verzie minerálnych olejov (aj keď so značne zlepšenými vlastnosťami) a môžu byť bez problémov miešané s minerálnymi olejmi. Polysyntetické produkty často obsahujú minerálne aj syntetické základové oleje. Z toho je zrejmé, že musí byť možné ich miešať. Polyalkylenglykoly však miešateľné nie sú ani PAO ani s minerálnymi olejmi. Použitiu týchto olejov je treba venovať veľkú pozornosť. PAG sa však v osobných áutách objavujú veľmi zriedka.

6) Čo je hypoidný prevod?
Hypoidný je skrátené slovo hypocykloidný a vzťahuje sa ku geometrii usporiadania tanierového kolesa a pastorku. Obvykle sa používa v rozvodovke áut s pohonom zadných kolies. Pastorok býva spravidla voči tanierovému ozubenému kolesu veľmi vyosený, čím sa zamedzuje zasahovaniu hnacieho hriadeľa do priestoru pre cestujúcich, tak že stredový tunel môže byť nižší.

7) Potrebuje samosvor (samosvorný diferenciál) špeciálny olej?
Áno. A nie všetci výrobcovia ho majú v ponuke. V situácii, kedy rozdelenie krútiaceho momentu medzi oba hriadele ľavého a pravého kolesa prestáva byť rovnomerné, sú samosvorné diferenciály schopné účinne zablokovať obe poloosy voči sebe, čím opäť zaistia rovnomerné rozdelenie hnacej sily na poháňané kolesá. Keď sa mechanizmus samosvorného diferenciálu "zopne", dochádza k veľkému rázovému zaťaženiu na spojku diferenciálu. Tá vyžaduje ochranu proti opotrebeniu a proti prekĺzu. Použitie nesprávneho oleja, bez špecifikácie pre LSD diferenciály príde k poškodeniu spojky a vibráciám.

8)  Prečo by mal byť vo veteráne použitý čistý minerálny olej bez EP prísad?
V prevodovkách a rozvodovkách starších áut môžu byť niekedy vyžadované oleje bez EP prísad. Závisí to na veku a výrobcovi daného auta. Niektoré konštrukcie prevodoviek používajú súčiastky z fosforového bronzu (obsahuje meď), ktoré sú citlivé na EP prísady na báze síry. Síra s meďou reaguje a ničí celistvosť povrchu súčiastok. To vedie k následným poruchám funkcie. 

9) Je možné použiť olej ATF pre automatické prevodovky v manuálnej prevodovke?
V zásade áno. Pri niektorých konštrukciách manuálnych prevodoviek je dokonca použitie oleja ATF predpísané. Oleje špecifikácie ATF však nepoužívajte v manuálnych prevodovkách, ak to výrobca neumožňuje. 

10) Existuje jeden olej, ktorý by spĺňal všetky požiadavky prevodovkových olejov?
To závisí na výrobcovi konkrétneho oleja, no všeobecná odpoveď je nie. Prevodovky, skrine stále prevodu, diferenciály, rozdeľovacie prevodovky atď. majú svoje vlastné špecifické požiadavky na mazanie. Špecifikácia požadovaného oleja je stanovená konštruktérmi, ktorí uričili aký druh oleja zaistí požadovanú optimálnu ochranu súčiastok prevodovky. Samozrejme, istá racionalizácia a zlúčenie počtu vyrábaných prevodových olejov je možná a vhodná, no získať jeden produkt vhodný pre všetky použitia nie je vlastne ani technicky možné.